لامپ برزخ
نوشته شده توسط : بــــــهـــــــــمن مــــعـــــــصــــــومـــــــی

 

                          لامپ
برزخ
آنچه می خوانید حکایتی است شنیدنی درباره عالمبرزخ علامه مجلسی که از کتاب گرانسنگ "شذرة المعارف" نوشته آیت الله شاه آبادی،استاد عرفان حضرت امام(ره) نقل می کنیم:
بعضی مرحوم علامه مجلسی طاب ثراه را خواب دیده‏اندو از امور وارده بر ایشان بعد از مرگ، سؤال نموده‏اند و مرحوم علامه مجلسیفرموده‏اند: بعد از ارتقاء روح، من را در معرض الهی آوردند و از من سؤال كردند چهآورده‏ای؟ گفتم: «بحارالأنوار»؛1پس سؤال شد دیگر چه آورده‏ای؟ ساكتشدم. پس خطاب شد كه نزد ما چیزی داری و آن، سیبی است كه به یك طفل یهودی داده‏ای واین دستگاه برزخی به سبب آن سیب است.
شخص خواب بیننده گمان كرده است چون ترتیب اثری بربحارالأنوار داده نشده و بر آن سیب ترتیب اثر داده شده، بحارالأنوار مورد قبول واقعنشده است! لكن چنین نیست؛ بلكه محل ظهور اثرش در برزخ نبوده است، چون علم باید درجبروت ظاهر شود.
به عبارت دیگر، چون بحارالانوار، مشتمل بر علوم وحقایق و معارف است و لامپ بزرخ كوچك است نمی‏تواند نور علم را نمایش دهد. بلكه لامپملكوت نیز از این اظهار قاصر است و لامپ جبروت می‏تواند نور توحید را نمایش دهد. لذا در مُطَّلَع2، بحارالانور مسكوتٌ عنه3شده و نور احسانكه لامپ برزخ می‏تواند آن را نمایش دهد، مورد لطف واقع شدهاست.4
باید دانست كه ظهور باطن اعمال به حسب عالم «برزخ»، «ملكوت» و «جبروت»، مختلف است. مثلاً «احسان و اسائه»5 به اهلدنیا، در برزخ نمایش داده می‏شود، مثل سُرور و حزن كه فردی در قلب انسان ایجادنماید؛ ولی ظهور صفات و اخلاق و صفت پرستش كه سرآمد همه‏ی صفات است در ملكوت و جنّتجسمانی ظاهر می‏شود، و معرفت و علم به حقایق، در عالم جبروت و جنت عقلانی كه مافوقعوالم قبلی است ظهور می‏یابد.6
 
 
 

 
 
1) كتابی كه مرحوم علامه محمد باقر مجلسی، در 110جلد تألیف نموده و مشتمل بر احادیث معصومین‏علیهم السلام است.
2) عالم مُطَّلَع، محضر حق است كه بنده، مورد یكیاز دو تجلی حق واقع می‏شود و لذا مُطَّلِع شود بر سریره مولی؛ زیرا كه یا مورد تجلیبه رحمت جمالیه شود، یا مورد تجلی به نقمت جلالیه گردد... و این حال، اعظم احوالاست و لذا در موقعی كه خاتم انبیاءصلی الله علیه وآله وسلم گریه می‏كند برای احوالبعد از موت، و اصحاب عرض می‏كنند كه آیا گریه می‏كنید و حال آن كه خداوند آمرزیدهاست گناهان قبل و بعد شما را؟ جواب می‏فرماید: فَأیْنَ هَوْلُ الْمُطّلَع؟ پس كجاستهول مطلع؟؛ آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 158
3) ساكت باقی مانده.
4) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم،معرفه 165
5) نیكی كردن و بدی كردن.
6) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم،معرفه 164، با تصرف.



:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 499
|
تعداد امتیازدهندگان : 166
|
مجموع امتیاز : 166
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: